tirsdag, maj 27, 2008

FerieKage - Ferie*

Dette er min 5. kage.

Det er en feriekage jeg har lavet til min mor - hun ville gerne have en af mine kager med på jobbet - så det fik hun da! Det var så også min første kage som skulle ud i "offentligheden" Ååhh Ååhhh.....



Nederste lag er Mudcake med fyld af lemon curd, hvid chokoladetrøffelcreme og ananasfromage.
Næste lag er White mudcake med fyld af lemon curd, mørk chokoladetrøffelcreme og ananasfromage.
"Øen" er Mudcake med fyld af mørk chokoladetrøffelcreme.
Jeg tror den faldt i god jord - for der var stort set kun krummer tilbage!


Chocolate Mudcake

225 g smør
225 g mørk chokolade
6 tsk Nescafé
1½ dl vand
125 selvhævende mel (blandingsforhold: 215 g mel blandet med 2½ tsk bagepulver og ¾ fint salt)
125 g mel
50 g kakao
½ tsk natron
480 g sukker
4 æg
7 tsk rapsolie
1 dl kærnemælk

Tænd ovnen på 160 grader

For en springform med bagepapir.
Smør, chokolade, vand og kaffe smeltes sammen i en sauterpande ved lav varme.

Mel, selvhævende mel, kakao og natron sigtes sammen i en skål. Tilsæt sukker og bland det hele godt.
I en anden skål piskes æg, olie og kærnemælk sammen. Æggemassen og chokolademassen vendes i melblandingen med en dejskraber. Kom dejen i bageformen og bag den ved 160 grader i ca. 1 time og 40 min.
Kagen er super fordi den kun bliver bedre med tiden – alt med måde selvfølgelig. Men lad kagen hvile et par dage i køleskabet, så er den bedst. Pak den godt ind – gerne i lufttæt beholder. Den skal jo ikke så gerne tage smag ”af køleskab”.

Ingen kommentarer: