fredag, juni 20, 2008

Opfordring

Jeg er flere gange blevet opfordret til at smide opskrifter herinde - så det vil jeg da starter med nu. Hvad er mere nærlæggende end at starte med opskriften fra den sidste kage jeg har lavet. Den er da i hvert fald frisk i erindringen.

Chokoladekage

250 g smør/bagemargarine
400 g sukker
5 æg
40 g kakao
400 g mel
1 spsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker
1 dl mælk
1 dl kogende vand

Smør og sukker piskes blødt. Tilsæt æggene, et af gangen. Pisk godt mellem hver.
Kakao, mel, bagepulver og vaniljesukker sigtes og blandes let.
Tilsæt skiftevis melblandingenm mælk og kogende vand (jeg har ret ofte ikke noget mælk i huset – det kan derfor skiftes ud med kogene vand) startende og sluttende med melblandingen!

Bages 1 time ved 175 grader (dette passer til en bradepande 20x30 cm)

Dette giver en fast kage, som kan bruges til figurkager.

Hvis kagen skal bruges til bunde med fyld, skiller jeg æggende. Jeg gemmer æggehviderne til sidst - pisker dem stive og vender dem forsigtigt i dejen lige inden den ryger i ovnen. Dette giver en lidt mere luftig og blød kage.

Ingen kommentarer: